Smuttur til Vadehavet – ekstra ferie 2023

Vi havde længe talt om at besøge museet Tirpitz, så vi besluttede at tage en tur derover. Det ligger ved Blåvand, så det tager lige et par minutter at komme derover fra Århus, så vi tog en overnatning i Esbjerg og besøgte Ribe dagen efter.

Vi kom derover tidligt, og det var godt! Det tog 5 minutter at købe billetter og så var vi klar til at gå på opdagelse.
Man får udleveret nogle audio guides, hvor man scanner en chip og så får fortalt en historie. Vældigt fleksibelt. Hvis man så har et gammelt headset med, behøver man ikke at gå rundt med dimsen op til øret….
Udstillingen i Tirpitz handler ikke kun om 2. Verdenskrig, men alt hvad der er sket i Vadehavet.
Der er udstilling med havet – vi har været næsten landfaste med England for mange år siden – dyr, rav og redning.
Bunkeren Tirpitz blev aldrig færdig, og ligesom andre steder i landet prøvede man at sprænge den i stykker – uden held, man kan se det bøjede metal på billederne.

Da vi efter nogle timer forlod stedet, var der en ca 50m lang kø…

Esbjerg

Vi tog videre til Esbjerg, vi skulle lige se Mennesket ved havet – der kom lige turistbus samtidigt med os 🙁

Det var lidt koldt at vente på de forsvandt igen.

Vores hotel var tegnet af B.I.G. og ser noget specielt ud, men udsigten er der ikke noget at udsætte på.

Ribe

Næste morgen tog vi afsted mod Kammerslusen og Ribe.
Der er MANGE svaler ved Kammerslusen.

Selvom det havde regnet en del de sidste dage, var der lavvande på indersiden så sluserne var næste lukkede.

Videre til Ribe og domkirken. Hvis man kan få en rundvisning, er der mange historier. Vi var ikke så heldige, så vi kiggede bare omkring.

Efter det fandt vi et hyggeligt sted med gårdhave, og så gik turen hjem.